lördag 17 december 2011

Resa genom ensamheten ~ Plura Jonsson


Författare: Plura Jonsson
Titel: Resa genom ensamheten -Svart blogg och Det ljuva livet
Genre: Biografi
Utgiven: 2008
Antal sidor: 399

Förordets första mening: ”Det här är mina minnen av det liv som blev mitt; barndomen och uppväxten i Norrköping, alla år på vägarna med Eldkvarn, skärvor, en del suddiga andra skarpare, en del så skarpa att de fortfarande gör ont.”
Bokens första mening: ”Livet är så långt, livet är så kort, allt går så oerhört fort, allt går så fruktansvärt långsamt.”

Mina tankar om boken:
En härlig bok helt enkelt, stundtals med upprepningar, perspektiv av ett liv i med och motgång, mycket god mat, framför allt fisk, mycket känsla, tankar... att det sen är en biografi gör inte saken sämre. Naket beskriver den Pluras minnen, liv och upplevelser.
Man kan lätt leva sig in i tankar, känslor och upplevelser, till och med känna doften av den mat han lagar. Du kan nästan själv laga till den med hjälp av hans underbara beskrivningar av mat och matlagning.
Titeln är fantastisk och lite sorglig, texten är vardaglig och ärlig, flödet av ord är lätt att följa och man känner inlevelse… omslaget passande och typisk… Plura med en cigarett mellan fingrarna… tryggt och trevligt nonchalant.
Jag fastnade för många meningar och beskrivningar, inte minst om maten. ”lägg in rödbetor. Har man inte lagt in rödbetor har man inte levt.” är en men den här fastnade särskilt
”Jag har aldrig förstått mig på det där med vänner förresten, jag kanske aldrig haft tid för dom, men det är en annan historia, vänner kommer och går, precis som livet och döden.”

Läs den! Finns på Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar