söndag 16 september 2012

Stackars Elsa, böcker och film...

Stackars Elsa!
Snacka om moment 22. Hon är gammal, hon saknar ID-kort för hon har inte behövt något i byn där alla känner henne. Nu kan hon inte skaffa ett ID, för hon har inga anhörige kvar i livet. För att få en ID-handling måste man ha någon som kan intyga ens identitet, dvs en nära anhörig.
Vad ska hon göra under tiden alla ansökningar och beslut fattas... Tänk om hon inte kan få ut sina pengar, tänk om hon inte kan handla mat, få vård osv.
En tjänsteman vid statlig eller kommunal myndighet borde kunna få intyga hennes identitet. En id-lös människa klarar sig knappt idag.
Västeråsaren (lokal gratistidning) damp ner i brevlådan igår, jag såg en liten notis och blev nyfiken. Googlade och fann: Åsa Linderborg, uppväxt i Västerås, vars självbiografiska roman Mig äger ingen ska bli film, med Persbradt i huvudrollen.
Det handlar om hennes uppväxt med sin alkoholiserade far.Jag tror detta kan bli en sorglig men mycket bra film... Ser fram emot att få se resultatet. Innan dess ska jag ha läst boken.

Just nu värmer mina händer boken av Kjell Eriksson, Mannen från bergen
En härlig helg till ända... fredagen blev det lite vin i goda vänners lag, kul, det var länge sedan vi sågs... Jag borde bli bättre på att underhålla kontakten med vänner, min tid räcker inte riktigt till, jag måste boka in egentid den lilla tid som finns till övers också... I dag har jag rensat ur garderoben och städat i den... det blir snabbt stökigt när man har små utrymmen vilket resulterar i att man glömmer vad som finns i den för man varken ser eller hittar något. Nu är fröken glad och kan hitta lite "nygammalt" därinne igen! :)

Nu är det dax att koka lite kvällssoppa på kantareller och ädelost.

Cattansstrofer  böcker   film  Persbrandt   Kjell Eriksson  Mannen från bergen  Åsa Linderborg  Mig äger ingen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar